Araç değer kaybı davası, araçta meydana gelen değer kayıplarının tazmin edilmesi için açılan davalardır. Herhangi bir kaza sonrasında aracın kaybettiği değer hesaplanır. Yapılan onarımların ne kadar iyi olması, aracın ikinci el kapsamında değerlendirmesini değiştirmeyecektir bu yüzden araç değer kaybı davası açılır.
Araç Değer Kaybı Kaç Günde Sonuçlanır?
Araç değer kaybı davası masrafları, yapılan değer kaybı araştırması ile belirlenir. Kaza sonrasında gerekli belgeler ile sigorta şirketine başvuru yapılır. Bu belgeler arasında; ehliyet, ruhsat, ekspertiz raporu ve kaza tespit tutanağı yer alıyor. Sigorta hasarlarında ilk 15 gün içinde sigorta şirketinden yanıt gelmesi sağlanır. Kasko hasarlarında da 15 gün içinde reddedilmesi veya cevap verilmemesi halinde Sigorta Tahkim Komisyonu kapsamında dava açılır.
Araç değer kaybı davalarının incelenme süresi 6 ay olarak belirlenmiştir. Yapılan kazalarda değer kayıplarının hakkaniyetli şekilde ödenmesi durumunda dava açılmasına gerek yoktur. Bu 15 gün içinde sonuçlanan değere göre açılan davalar, Tahkim Komisyonu tarafından değerlendirildiğinde yargının iş yükü de hafifletilmiş olmaktadır.
Değer Kaybı Davasını Kim Açabilir?
Araç değer kaybı davası sonuçları, davanın kim tarafından açılabildiği ve dava sonrasında ödenen tazminata göre, her dava farklı incelenir. Yaşanan değer kaybının tam olarak incelenmiş ve araç sahibine hakkaniyetli ödeme yapılmış olması dava açılmasına gerek olmayan haller dahilindedir.
Yapılan bir kazada kusur olmayan kişi tarafından açılabilen davalardır. Araç değer kaybının tazmini için araç sahibi veya ruhsat sahibine dava açılabilir. Her iki ismin farklı kişiler olması durumunda, dilediğinize dava açma durumunuz oluşmaktadır.
Aynı zamanda araç sahibi ile ruhsat sahibi birlikte tutularak aynı dava iki kişiye de açılabilmektedir. Borçlar Kanunu 122. Maddesinde belirtildiği üzere açılan davada, davacının hâkli görülmesi halinde değer kaybı davası kazanılır ve hesaplanan değer doğrultusunda tazminat ödenir.
Araç Değer Kaybı Davası Nereye Açılır?
Araç değer kaybı davası, Asliye Ticaret Mahkemesi tarafından görülür. Tazminat davası bakımından sigorta şirketine açılacak bir dava ise görevlendirilen Asliye Ticaret Mahkemesine başvuru yapılır. Şayet dava edilen kişi tacir değil ise ve bu durumda sigorta şirketi hasım gösterilecek ise bu davanın Asliye Hukuk Mahkemesi’ne dilekçe vererek başvuru yapılması gerekiyor.
Yine bahsedilen davada hem sigorta şirketi hem araç sahibi/ sürücüsü dava edilecek ise görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesidir. Dolayısıyla kendi başınıza dava açmak yerine avukatlarla görüşmeniz ve vekalet vererek davanın daha profesyonel şekilde sürdürülmesini sağlayabilirsiniz.
Araç değer kaybı davalarında, sigorta kapsamı dışında kalan haller bulunmaktadır. Bu kapsamlar şu şekildedir;
- Lastik, hava yastığı, jant, kaporta, plastik aksam, cam, mekanik, elektronik hasarlarının minik bir onarım ile giderilecek olması, araç değer kapsamı dışında kalmasına neden olur.
- Aracın ana iskeletinde ve şasede hasar olmaması, sadece vidalı parçalarda hasar oluşmasından dolayı kapsam dışında kalır.
- Aracın kaza anındaki piyasa değerinin %25’ini aşan değer kaybı taleplerinde
- Kaza tarihiyle şikayet tarihinin arasında konu olan araçta mülkiyet değişikliği olmuş ise araç değer kaybı kapsamı dışında olur.
- Çekme/ hurda belgeli araçlarla alakalı talepler;
- Kısa süreli kiralık araçlar, taksi, dolmuş gibi araç talepleri;
Araç değer kaybı kapsamı dışında tutulan türlerdir.
Değer Kaybı Parası Nasıl Alınır?
Araç değer kaybı davası görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesi veya Asliye Hukuk Mahkemesi olabilir. Davanın türüne, içerik ve kapsamında göre, dava edilen kişiye göre farklılık göstermektedir. Öncelikle sigorta şirketine başvuru yapılır. Kaza yapılması durumunda eksper raporu ve kaza tutanağı ile başvuru yapılır.
Sigorta şirketine yapılan araç değer kaybı başvurularında, şirketten 15 gün içinde yanıt beklenir. Bu sürede yanıt gelmemesi veya olumsuz yanıt gelmesi halinde Sigorta Tahkim Kurumuna başvuru yapılabilir. Yapılan kazadan dolayı aracın değer kaybı hesaplanır ve araç sahibine tazmin edilir.
Genellikle sigorta tarafından ödenen değer kayıpları, ödenmemesi durumunda dava açılarak tazmin edilir. Sigorta şirketi, araç sahibi, ruhsat sahibi veya hepsi birlikte dava edilebilmektedir. Görülen dava sonucunda araç değer kaybı tazminine karar verilmesi durumunda, tazminat araç sahibine ödenir. Ancak ödemenin yapılması için belirlenen şartlara uygunluk gösterilmesi gerekiyor.
Değer Kaybı Almak Ne Kadar Sürer?
Araç değer kaybı davası, açılan davanın kapsamına göre farklı sürelerde değerlendirilir. Araç değer kaybı talebinin oluşturulması için çeşitli koşullar gerekiyor;
- Kazanın sonrasında 2 yıl içinde başvuru yapılması gerekiyor. 2 yıllık süre hak düşürücü süre olarak yasalarda belirtilmiştir.
- Araç değer kaybının alınması için araç sahibinin tam kusurlu olmaması gerekiyor
- Aracın kaza sonucunda hurdaya çıkmamış olması gereklidir
Hurdaya çekilen araçlarda değer kaybı değil komple kayıp olduğu için araç satılamayacaktır. Bu durum değer kaybını gerektirmemektedir. Araç yaşının büyük olması, km veya tramer kaydı olmasıyla alakalı bir yasa bulunmamaktadır. Yasal olarak bu kapsamlarla ilgili bir sınırlandırma bulunmamaktadır. Sigorta şirketine ve davanın türüne göre süre değişir.
Araç Değer Kaybı Davası Tazminatı Nedir?
Araç değer kaybı davası zamanaşımı 2 yıl olarak belirlenmiştir. Bu süre sonrasında yapılan başvurular reddedilmektedir. Aracın karışmış olduğu bir kazadan dolayı ve araç sahibinde tam kusur olmaması halinde talep edilen tazminat türüdür. Aracın ilk el olmaması ve satış değerinin düşmesi nedeniyle istenilen bir değer kaybı tazminidir.
Araçta değer kaybı tazminatı, aracın kaza nedeniyle ilk değerini kaybetmesi nedeniyle açılan davalardır. Öncelikle sigorta şirketi tarafından tazmin edilmesi talep edilir. Sigorta şirketinin karşılamaması durumunda dava açılarak hak tazminatı talebinde bulunulur.
Yapılan kazada araç sahibine, ruhsat sahibine ya da her ikisine birden dava açılabileceği gibi sigorta şirketi ve araç sahibine de birlikte dava açılabilir. Aracın değer kaybı ekspertiz tarafından belirlenir. Kazadan sonra kaza raporu, ehliyet, ruhsat ve ekspertiz raporu gibi belgeler ile başvuru yapılır.
Aracın belirli kapsam ve şartlara uyuyor olması bu tazminattan faydalanabilmenizi sağlar. Aracın tamamen kullanılamaz hale gelmiş olması, değer kaybı tazminatı kazandırmaz.
Araç Değer Kaybı Davası Şartları Nelerdir?
Araç değer kaybı davası tazminatı almak için belirli koşulların oluşması gerekiyor. Bu tazminattan yararlanmak için gerekli şartlar şu şekildedir;
- Kazanın Çift Taraflı Olması
Kaza sonrasında aracın değer kaybının öğrenilmesi için yapılan kazanın tek taraflım olmaması gerekir. Yani duvara, ağaca çarpılmış olması ya da kişinin kendi başına bir kaza yapmış olması durumunda değer kaybı alınmaz. Çift taraflı bir kaza olması halinde araç değer kaybı alınabilir.
- %100 Kusurlu Olmamak
Yapılan kazada elbette iki taraflı kusursuzluk mümkün değildir her zaman. Ancak araç değer kaybı almak için %100 kusurlu olmamak gereklidir. Karşı tarafın kusursuz olması veya kusur oranının çok düşük olması, değer kaybı tazminini gerektirmeyebilir.
- Onarılabilen Hasarlar
Küçük onarımlar ile tamir edilebilen durumlarda araç değer kaybı tazminatı verilmez. Kaza sonrasında hasar tamir edilmiş ise değer kaybı talep edilemez. Bu esnada kaybın tazmin edilmesi için ödeme belgelerinin eksiksiz doğru ve yasal olması çok önemlidir.
- Önceki Onarımlar
Yapılan kaza sonrasında onarım gören parçaların, daha önceki kazalarda onarılmış olmaması gereken şartlar arasındadır. Bu kapsamda daha önce onarım gören bölgenin farklı bir kazada aynı şekilde hasar görmesi/ tamir görmesi beklenmeyen bir durumdur.
Araç değer kaybının alınması için şartlar ve talep koşullarının tam uygun olması önemlidir. Öncelikle sigorta şirketine başvuru edilir ve şirketin reddetmesi halinde dava açılabilir. Bu tür davalarda haklarınızın korunması ve menfi zararların telafi edilmesi için yasalara uygun başvuru yapmak önemlidir.
Alanında uzman avukatlar ile görüşme sağlayabilir veya vekalet yöntemi ile davayı sürdürmelerini sağlayabilirsiniz. Profesyonel danışmanlık almak, hukuki destek ile haklarınızı tazmin etmek için irtibata geçebilirsiniz.
Özel durumlar, araçların durumları, zamanaşımı durumları gibi daha detaylı bilgilendirmeler için telefonla görüşebilir veya doğrudan ziyaret edebilirsiniz.